Hempukan päivä Alepassa

hempukan_paiva_alepassa

Meillä Extraajilla on halu palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja tarjota työntekijöillemme oikeanlaisia vuoroja, heidän osaamistasonsa sekä oppimishalunsa mukaan. Tavoitteena on siis saada tarve ja osaaminen kohtaamaan mahdollisimman hyvin.

Tästä lähtökohdasta sai alkunsa Heidin alias Hempukan päivä Alepassa. Tavoitteena oli, että näen ja koen päivän työntekijämme näkökulmasta, mutta samalla oppia, mitä asiakkaamme odottavat työntekijöiltämme.

Näinpä siis lokakuun alkupuolella eräänä tiistai aamuna herätyskello soi reilusti tavallista aikaisemmin, klo 5.45. Edellisenä yönä en oikein saanut unta, koska tuleva päivä pyöri mielessä. Mietin, miten pärjäisin annetuissa tehtävissä ja herättäisikö kello minut ajoissa. Olisihan se noloa myöhästyä, henkilöstövuokrausfirman edustajana!

Aamulla työpaikalle kävellessä mietin, mitähän minulta odotetaan tänään. Ainakin pitää muistaa, että tervehdin kaikkia asiakkaita, kiitän heitä, muistan kysyä omistajakorttia ja hyvästelen jokaisen. Ajattelin, että kaikille toivottelen hyvää päivän jatkoa, tai jotain yhtä mukavaa. Matkalla töihin tuli mieleen myös muisto, että kerran vietin kassalla uuden vuoden aattoa. Silloinkin ajattelin, että kaikille asiakkaille toivottelen hyvää uutta vuotta. Alkuunhan se onnistui tosi hyvin, mutta mitä pidemmälle päivä eteni, sitä enemmän aloin sekoilla sanoissani. Toivottelin uutta vuotta, hyvää joulua, hyvää vappua, hyvää juhannusta. Taisivat asiakkaat saada vähän persoonallista palvelua, mutta suurin osa lähti kuitenkin hymyssä suin kaupasta ulos.

Pimeää oli vielä, kun saavuin Alepalle. Rohkeasti takaoven kautta sisään. Salla ja Maria olivatkin jo tulleet paikalle, ja mahtavien pullantuoksuisten tervetulotoivotusten saattelemana astelin sisään. Heti alkajaisiksi kerroin, että siitä on sitten aikaa kun viimeksi kassalla olen ollut, mutta olen valmis tekemään aivan kaikkea mitä minun toivotaan tekevän.

Minulle kerrottiin päivän sunnitelma: olisin ensin kassalla, ja muutaman tunnin päästä siirtyisin sitten muihin tehtäviin. Pienessä yksikössä moniosaaminen korostuu. Mitä enemmän työntekijä osaa ja haluaa oppia, sen parempi. Isommissa yksiköissä työntekijä on helpompi sijoittaa tekemään vain tiettyjä juttuja, olemaan esim. kassalla koko päivän.

Joka tapauksessa, olin valmis – mutta edellisestä kassavuorostani oli aikaa 1,5 vuotta. Saattaisi siis olla, etten ihan noin vaan kassalla pärjäisi, varsinkaan Veikkauksen pelien kanssa. Asiakaspalvelu sinänsä on minulle tuttua ja erittäin mieluisaa, joten se ei jännitä. Lisäksi osaan kysyä neuvoa, jos sitä tarvitsen.

Pikaiset muistelut kassajärjestelmään, lehdet ja muovipussit paikalleen, kauppa auki ja menoksi. Kaupan toiveena ja odotuksena on, että kassallakin oleva työntekijä tekee hyllytyksiä, pieniä siivouksia, vie koreja paikalleen.. Kaikkea mahdollista aina, kun kassalta voi poistua. Minulle oli jo avuliaasti tuotu rullakko lähelle kassaa, jotta siitä voin käydä hyllyttämässä tuotteita. Tavoite: tyhjennän sen ennen kuin vuoro loppuu.

Ensimmäinen asiakas: Hyvää huomenta,hymy, piip piip piip … 7,45€ Kiitos! Onko sinulla omistajakorttia? Kiitos hei, ja mukavaa päivän jatkoa. Ja heti perään huomenta, piip piip piip 12.90€ Kiitos! Onko sinulla omistajakorttia? Kiitos ja mukavaa päivän jatkoa. Jee, tämähän menee ihan tosi hyvin. Ei tässä ole hätää. Ehkäpä minusta onkin hyötyä ja saan jotain aikaiseksi.
Muutamien asiakkaiden jälkeen tulee sopiva rako asiakasvirrassa, ja pystyn sulkemaan kassan. Nappaan rullakosta laatikon, pari, ja hyllytän tuotteet hyllyihin.
Aa.. asiakas kassalla. Kipinkapin takaisin! Hyvää huomenta, piip piip piip 4€ Kiitos! Onko sinulla s-omistajakorttia? Kiitos hei hei!! Vaan mihin unohtui se hyvän päivänjatkon toivotus? No, seuraavalle asiakkaalle taas. Jälleen kassa kiinni ja hyllyttämään.

Asiakas kassalla. Heippa hei, piip piip.. Kiitos! Ottaisin vielä Kenoa! Kenotaso 10, 50 snt:n panoksella, ilta- ja päiväarvonta, ja laita se vielä tähän veikkauskortille.. APUAA!! Öö tuota.. se oli siis kenotaso 10, ilta-arvonta.. eiku siis molempiin arvontoihin ja veikkauskortille.. Näyttääkö tämä lappu oikeanlaiselta? Joo, kiitos! Mukavaa päivän jatkoa!
Seuraava asiakas, hänellä on ikärajavalvottujatuotteita kassahihnalla. Minkähän ikäinen hän on? Pitäisikö kysyä paperit? Hei, antaisitko vielä paperit? Kiitos, tämä asia kunnossa. Asiakas oli 27-vuotias, mutta kaikilta alle 30 vuotta näyttäviltä pitää papereita kysellä, kun alkoholia tai tupakkaa ostavat. Miten noloa se olisikaan, jos kysyisi paperit yli 30-vuotiaalta.. vaikka lähes nelikymppiseltä? Tai mitäpä sitä nolostelemaan, itsehän olisin onnellinen ja riemusta kiljuen näyttäisin paperit, jos joku niitä vaan joskus kyselisi!

Asiakkaat alkoivat kysellä mitä mielenkiintoisimpia kysymyksiä:
Osaatko sä kuule sanoa mikä bussi tuosta lähtee Helsinkiin ja milloin seuraava bussi menee? Mihinkähän mun bonussetelit on menny ku ne ei tuu enää kotiin?  Milloin teille tulee taas sitä tuotetta, jota jo viime viikolla kyselin? Saisinko illan pelilistat?
Avoimet kohteet Vakio ykkösessä? Samalla hetkellä nuori ihminen pelaili hedelmäpeliä. Muistin yhtäkkiä, että hänenkin ikänsä täytyy tarkastaa, koska alle 18-vuotias ei saa pelejä pelata. Kuinka paljon lotossa on tällä viikolla pääpotissa? Onko teillä valmiita porukoita?

Siinä päivän mittaa kassakonetta “hakatessa”, kaikkiin erikoisiin kysymyksiin vastatessa, edestakaisin kassalla ja hyllyttämässä suhaillessa, meinasi jo unohtua päätös, jonka tein aamulla ennen töiden alkua: kaikille asiakkaille toivottelen hyvää päivän jatkoa!

Päivän mittaan jätin kassalla työskentelyn kokonaan, ja keskityin hyllyttämiseen.
Siinä sitä olikin tekemistä, koska tuotteet eivät olleet kovin hyvin hallussa eikä hyllyjärjestyskään ollut tuttu. Rullakoista tavarat tasokärryille, niiden kanssa hyllyjen väliin, ja sitten vaan paketteja auki ja tuotteet hyllyyn. Väkisin oli mennä sormi suuhun, kun samannäköisissä purkeissa olikin aivan erilaisia tuotteita. Tomaattikastike, tomaatti-basilikakastike, tomaatti-oliivikastike, tomaatti-valkosipulikastike, ja kaikissa samanlainen etiketti! Onko makeaa chilikastikettakin näin monta eri merkkiä ja kokoa?!

Kun yrittää olla tehokas ja tehdä työnsä mahdollisimman ripeästi sekä huolellisesti, hyllyjen välissä vaipuu helposti omaan maailmaansa, jossa on vain järjesteltävät tuotteet, ean-koodit ja etiketit. Sitä yrittää saada tavarat hyllyyn oikeille kohdilleen, ja mahdollisimman siistiin järjestykseen. Aika helposti alkaa ärsyttämään silmää se, että joku purkki ei ole oikein päin, oikealla paikalla ja suorassa jonossa/rivissä. Toisaalta taas takaraivolla painaa ajatus, että tuotteita on takahuoneessa vielä vaikka kuinka paljon, eikä tässä ihan kauheasti ole aikaa ruveta näpertämään yksittäisten tuotteiden kohdalla. Työn touhussa myös helposti unohtuu aamulla tehty päätös, että tervehdin kaikkia asiakkaita tänään!!

Myös fyysisesti työ oli aika raskasta. Vaikka olenkin harrastanut paljon liikuntaa, ja uskon olevani fyysisesti hyvässä kunnossa, täytyy myöntää, että oli aika väsynyt olo päivän jälkeen. Yli 10 000 askelta työpäivän aikana on paljon! Siihen lisäksi nostelut, kumartelut, kyykyt, kierrot yms. Ei tarvinnut paljon unta odotella nukkumaan mennessä.

Työpäivän jälkeen fiilis oli kyllä ihan hyvä. En tiedä, oliko minusta enemmän hyötyä vai haittaa kaupalle, mutta ainakin yritin parhaani ja annoin kaiken osaamiseni. Työpäivän aikana tapahtui niin paljon asioita, ettei voi edes kuvitella.
Mietin jälkeenpäin, että aikamoista tietoa ja taitoa kaupan henkilökunnalta nykyään vaaditaan.
Yksi tärkeä asia on muistaa, että uskaltaa pyytää apua nopeasti. Varsinkin vuokratyöntekijälle tämä taito on tärkeä, koska hän vaihtaa työpaikkaa usein. Jos työn haluaa tehdä hyvin – ja päästä samalla itsekin helpommalla – kaupan vakituisen henkilökunnan apu ja neuvot ovat tarpeen.

Kiitos ja kumarrus Alepan henkilökunnalle! Päivä oli todella hyödyllinen sekä minulle että meidän tiimille. Ja vaikka näin vain pienen osan siitä, mitä työntekijämme ja asiakkaamme kohtaavat päivittäin, uskon, että päiväni Alepassa auttaa myös yhdistämään paremmin heidän tarpeitaan ja toiveitaan!

Muistakaa hymyillä, tervehtiä, kiittää ja hyvästellä! <3

-Hempukka-

P.S. Se rullakko siinä kassan läheisyydessä. Sain sen tyhjennettyä kassalla olemisen ohella, mutta kun se oli tyhjä, tilalle tuotiin uusi täysi rullakko.