Extraajien palvelutiskimyyjä Jouko Parviainen siirtyi määräaikaisesta työstä vuokratyöhön

Extraajien kautta palvelutiskimyyjänä työskentelevä Jouko Parviainen siirtyi vuokratyöhön määräaikaisen liha- ja kalamestarin pestin päätyttyä vuoden 2019 alussa. Hän on toiminut alalla jo pitkään ja suorittanut vuonna 1991 työn ohella myös lihamestarin ammattitutkinnon. Jouko kokee itsensä ammatinvaihtajaksi, sillä välissä hänellä oli 19 vuoden tauko lihamestarina toimimisesta työskennellessään opetusalalla.

Palattuaan palvelutiskin taakse kolme vuotta sitten Jouko aloitti liha-ja kalamestarin tehtävissä kaupassa. Pian hän tuli huomanneeksi, että kollegoina saattoi olla myös vuokratyöntekijöitä. Jouko otti asiasta selvää ja kuuli Extraajien tarjoavan joustavia työmahdollisuuksia. Hän totesi, että vuokratyö saattaisi olla hänelle sopiva vaihtoehto uudeksi työpaikaksi.

Joukolla on itsellään pienimuotoista yritystoimintaa, jonka hoitaminen vie aikaa. Vuokratyösuhteessa omin ehdoin valittavissa oleva vapaa-aika mahdollistaisi tämän ja myös muut harrastukset entistä paremmin. Hän päätti hakeutua Extraajaksi. Nykyisin aikaa jää omille menoille, kun vakituisia työnantajan määrittelemiä työvuorolistoja ei ole, vaan vuoroja voi varata omien toiveiden mukaan.

Nykyisin alalle voi tulla ilman lihamestarin ammattitutkintoa

Kuten mainittua, palvelutiskimyyjänä Jouko on jo kokenut konkari, ja löytyypä häneltä myös lihamestarin ammattitutkinto pitkän alan työkokemuksen lisäksi. 1980- ja 90-luvuilla tuotteiden saapuminen kauppaan olikin toisenlaista kuin nykyisin.

”Ennen liha saapui kauppaan suuremmissa osissa. Kauppaan toimitettiin esimerkiksi puolikkaita porsaita suoraan teurastamolta ja ne leikattiin kaupassa eri tavoilla. Asiakkaat ostivat pakasteena suurempia eriä lihaa kerrallaan. Jokaisella kaupalla oli oma lihamestarinsa, joka hoiti lihan leikkaamisen ja lihatiskin hoitamisen”, Jouko kertoo ja jatkaa: ”Nykyisin suurin osa lihasta ja kalasta tulee puolivalmisteena, eikä mittavampaa leikkaamista kaupalla enää tarvita.”

”Nykyisin myöskään suorittamaani lihamestarin ammattitutkintoa ei enää ole, vaan alalle voi tulla ilmankin sitä”, Jouko vinkkaa. Tuotteiden tuntemus liha- ja kalatiskin hoitamisen lisäksi kuuluu palvelutiskimyyjän ammattitaitoon.

Asiakkaiden opastaminen on palvelutiskimyyjän ammattitaitoa 

Asiakkaiden palveleminen liha- ja kalatiskillä vaatii ammattitaitoa. Usein asiakkaalla on toive, kuten hankkia tietynlaiset pihvit ruokapöytään. Silloin palvelutiskimyyjä näyttää oikean tuotteen ja osaa myös antaa vinkkejä, kuinka ruoka kannattaa valmistaa.

”Kesäaikaan tuli esimerkiksi paljon kysymyksiä grillaamiseen liittyen. Saattaa olla, että moni haluaa grillata vaikkapa pihvejä, mutta ei ole aivan varma, kuinka toimia. Silloin suosittelen sopivaa tuotetta ja annan vinkit valmistukseen”, Jouko antaa esimerkin.

”Asiakaskohtaamisessa haluan ottaa tilanteen haltuun, kun asiakas saapuu palvelutiskille.”

”En odota, että asiakas itse tietää vastaukset, vaan opastan tuotteiden kanssa ja varmistan, että myyntitapahtuma toteutuu”, hän kertoo ja jatkaa: ”Jokaisen palvelutiskimyyjän myyntipanos on kaupalle ihan yhtä huomattava.”

Jouko pitää myös itse ruoanlaitosta. Hän pyrkii kotona tekemään paljon erilaisia ruokia.

”Kyllähän omista ruoanlaittotaidoista on tässä työssä etua”, Jouko hymyilee. 

”Olin aikoinaan myös varusmiespalveluksessa ruoanlaittajana ja reservikertausharjoituksissa tein sotaharjoituksissa jopa 200 varusmiehelle ruokaa. Kai se hyvää sitten oli, kun useamman kerrankin tuli kutsu harjoituksiin”, hän virnistää. 

Mitä asennetta palvelutiskimyyjänä vuokratyössä vaaditaan?

Vuokratyö vie usein uusiin kauppoihin ja erilaisiin työvuoroihin. Välillä tulee myös kausia, jolloin kaupassa tiedetään työntekijätarpeista jo hyvissä ajoin etukäteen ja silloin Jouko on tehnyt työvuoroja samassa kaupassa kaksikin viikkoa peräkkäin.

”Esimerkiksi viime viikolla olin samassa kaupassa täyden työviikon. Paikka oli tuttu, sillä olin ollut siellä töissä ennenkin”, Jouko kertoo.

”Mielelläni olen pidempäänkin samassa kaupassa, jolloin kaupan käytänteet tulevat hyvin tutuiksi.”

”Kuitenkin vuokratyöntekijänä työskentely vaatii paljon joustavuutta, sillä työn luonteeseen kuuluu eri kaupoissa käyminen. Kaikissa kaupoissa esimerkiksi menetellään eri tavoilla ja vaikka lopputulos olisikin sama, on tärkeää toimia kunkin kaupan omien pelisääntöjen mukaan”, hän selventää.

”Positiivisuus ja joustavuus ovat työssä tärkeitä. Vuokratyössä kohtaa paljon eriluonteisia ihmisiä ja mielipiteitä voi olla monenlaisia. Erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen on erittäin tärkeää”, Jouko kertoo ja jatkaa: ”Työpaikalla saattaa myös olla kiirettä, jos vuokratyöntekijä kutsutaan paikkaamaan esimerkiksi sairaslomatapausta.”

Vuorojen varaaminen ja arjen pyörittäminen sujuu sähköisten työvälineiden avulla

Espoolaisena Jouko valitsee mielellään työvuoroja Espoon alueelta. Vuorojen varaaminen onnistuu helposti Extranet -järjestelmän tai mobiilisovelluksen kautta. Ja jos Joukolla on omia menoja, hän voi merkitä sovelluksen kalenteriin, että ei tiettynä hetkenä ole käytettävissä. Kalenterin merkintöjen mukaisesti sovellus puolestaan tarjoaa Joukolle sopivia työvuoroja.

”Käytän arjen hallinnassa muutenkin sähköistä kalenteria ja työvälineitä. Vuorojen varaamiseen käytettävä sovellus tallentaa työvuoron tiedot omaan kalenteriini. Usein työvuoroja on eri puolilla kaupunkia ja se vaatii jonkin verran reittien suunnittelua. Silloin sähköiset työvälineet auttavat olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan”, hän selventää.

”Otan mielelläni vastaan kaikenlaisia vuoroja: aamu-, päivä- ja iltavuoroja. Niitä kaikkia on mielestäni kiva tehdä”, Jouko hymyilee.