Extraajat – työnantaja vai platformi?

Vuonna 2019 vuokratyöyritysten maine ei vieläkään valitettavasti vastaa todellisuutta. On totta, että alalla on edelleen epäkohtia, mutta yhä useammin yllätykset alalla ovat nykyään positiivisia. Maineongelmiin saattaa vaikuttaa se, että vuokratyötä verrataan usein niin sanottuun normaaliin työhön. Joustavan työnteon malli on omanlaisensa ja siitä syystä työntekijöiden valitsema.

Extraajillakin työsuhde on muuttunut siten, että suuri osa työntekijöistä ei enää miellä Extraajilla oloa työsuhteeksi. Meille on arkea kuulla seuraavia lauseita: ”Hei, en enää ehdi tehdä vuoroja, joten mut voi ottaa pois listoilta” tai ”Hei, olin teillä viime keväänä. Saisinko taas tunnukset niin voisin alkaa ottamaan vuoroja”

Alkuun tämä oli harmittavaa. Mietimme, eikö jengi osaa enää irtisanoutua tai ymmärrä ylipäätään mikä työsuhde on? Kun hieman enemmän analysoimme asiaa, niin ymmärsimme että meidän on vain hyväksyttävä tämä. Tämä on tulevaisuutta, ja ehkä hyvä näin, keskitytään siis parantamaan näitä asioita.

Tottakai me haluamme saada parhaat henkilöt töihin, ja saammekin. Olemme rakentaneet tehokkaan prosessin verkkokoulutuksineen päivineen, jotta saamme koulutettua nopeasti hyviä kaupan alan työntekijöitä. Meidän ei kuitenkaan kannata alkaa tekemään taikatemppuja ja sitouttamaan ihmisiä, jotka eivät halua sitoutua. Tätä muuten tapahtuu nykyisin aika paljon muuallakin kuin vuokrafirmoissa. Miksi sitouttaa, jos sitoutuminen ei ole tarkoitus?

Extraajat on enemmänkin platformi kuin perinteisessä mielessä ymmärretty työnantaja.

Tänä päivänä vuokratyöyritykset ovat jo hyvin sähköisiä ja niissä on pitkälle automatisoituja prosesseja. Pelkästään päivittäistavarakaupan alalla työvoimaa vuokraava Extraajat on automatisoinnissa edelläkävijä ja se on vienyt omat prosessinsa jo hyvin pitkälle.

Kausivaihtelut tehostavat työllistämistä

Päivittäistavarakauppa on ala, jossa työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ns. vakituistenkin työntekijöiden osalta. Joka syksy huomaamme myös sen tosiasian, että opiskelijat ovat merkittävä osa koko alan työvoimaa. Syksyisin vuokratyövoiman kysyntä on suurimmillaan kaupan alalla, koska koulut alkavat. Kaupoista lähtee monia työntekijöitä opiskelemaan ja uudet, alueelle tulleet opiskelijat eivät ole valmiita aloittamaan töitä heti koulun alussa.

Tämä pakottaa Extraajat toimimaan tehokkaasti. Meidän on yrityksenä pystyttävä tarjoamaan kaupoille asiakaspalveluhenkisiä työntekijöitä, mutta samalla on hyväksyttävä työntekijöiden vaihtuvuus, meistä riippumattomista syistä.

Prosesseissamme on toki viilaamista ja liinaamista, mutta työntekijöille ne näkyvät jo melkoisen hyvin automatisoituina. Jo haastattelussa katsomme yhdessä työntekijän kanssa speksit kuntoon, eli missä alueella ja millaisissa tehtävissä hän haluaa/voi työskennellä. Haastattelun jälkeen työntekijä suorittaa itsenäisesti muutaman verkkokurssin, joiden suorittamisesta tieto tallentuu automaattisesti. Luonnollisesti haastattelun jälkeen on jo lähtenyt kysely siitä, kuinka haastattelussa onnistuimme.

Mikäli työntekijällä ei ole aiempaa kassakokemusta, on verkkokurssien ja testien jälkeen vuorossa kassakoulutus. Sen me järjestämme yhdessä asiakkaidemme kanssa, ja se on puhtaasti käytäntöä, eli kassalla suorittamista. Kokemuksemme mukaan tämä on paras tapa oppia nopeasti. Jotta osaisimme kehittää toimintaamme, lähtee kaikille koulutuksen käyneille kysely myös koulutuksesta. Seuraamme tiiviisti sen palautetta ja yleistä keskiarvoa.

Onnistuneen koulutuksen jälkeen työntekijä on valmis varaamaan itsenäisesti vuoroja joko applikaatiosta tai netistä.

Olemme rakentaneet työntekijöille oman Extranet-liittymän ja mobiiliapplikaation. Extranettiin olemme rakentaneet työntekijöille mahdollisimman hyvät ohjeet, joita päivitämme jatkuvasti. Pyrimme siihen, että työntekijä saa tarvitsemansa tiedon helposti, eikä sitä tarvitse erikseen meiltä kysyä.

Työvuorot työntekijän ehdoilla

Työntekijä saa siis itselleen soveltuvia vuorotarjouksia ja voi varata niitä halutessaan. Meille on ihan ok, jos työntekijä ei ota vuoroja – sen meillä päättää vain ja ainoastaan työntekijä.

Automatiikka kuitenkin lopettaa vuorojen tarjoamisen, jos työntekijä on pidemmän aikaa passiivinen. Työsuhteen päättymiseen on rakennettu automatiikka, koska yllättävän monesti työntekijä unohtaa kertoa meille saaneensa toisen työn tai muutettuaan ulkomaille. Ilman tuota automatiikkaa työntekijäreservimme sisältäisi turhan paljon työntekijöitä, joiden tarkoitus ei ole enää todellisuudessa tehdä vuoroja.

Kaikkien tutkimusten ja kyselyjen mukaan työntekijät viihtyvät meillä pääsääntöisesti hyvin. On silti selvää, ettei keikkaduunien teko sovi kaikille. Hiljaisempina aikoina vuoroista voi tulla kisailuja, joista aiheutuu rannalle jääville työntekijöille paha mieli. Teemme kovasti töitä asian parissa ja pyrimme viilaamaan algoritmia siten, että järjestelmä osaisi tarjota vuoroja tasaisesti niille, jotka niitä kulloinkin olisi valmiita tekemään.

Kun työsuhde päättyy, tapahtuipa se sitten työntekijän aloitteesta tai automaattisesti, lähtee työntekijälle jälleen kysely. Lähtökyselyyn on vastannut nyt yli 3100 työntekijää, ja olemme saaneet kyselystä monta hyvää vinkkiä, kuinka kehittää toimintaamme. Kysely kertoo meille myös arvokkaita tilastotietoja. Tiedämme mm. sen, että kaikista vastaajista 24,9% on ilmoittanut lähtönsä syyksi vakituisen työpaikan kaupan alalla. Usein oletetaan pääsyn vakitöihin olevan työntekijän tavoite, mutta niin se ei aina ole. Moni haluaa palata myös takaisin meille.

Vapaus valita vuorot, missä, mitä ja milloin on usein tärkeämpää kuin vakituinen työsuhde. Työntekijä ei halua, että joku määrää työvuorolistalla, koska hänen pitää työskennellä ja aina samassa paikassa. Meillä voi vaihdella tehtäviä, työkavereita ja asiakkaita sen lisäksi, että on oikeus päättää, tekeekö tänään töitä vai ei!

Jos olet oikealla asenteella oleva ammattilainen, voit todellakin valita parhaat vuorot päältä, työtä on juuri niin paljon tai vähän kuin haluat tehdä. Loma-ajankohdat voi itse päättää, vaikka juuri silloin kun äkkilähdöt etelään on halvempia. Olkoon Extraajat katsojasta riippuen platformi tai työnantaja, niin melkoisen hyvä ponnahduslauta vakituiseen työsuhteeseen kaupan alalle se ainakin on.