Esittelyssä: 15 Extraajaa

Teija Bräysy – kassamyyjä

Konkarimme Teija on työskennellyt Extraajana jo vuodesta 2016. Kasvatustieteen opintojen oheen hänelle sopivat parhaiten joustavat, vaihtelevat työvuorot. Kuitenkin aikaansaavana tekijänä Teija ehtii tehdä koulutöidensä lisäksi välillä jopa täyttä työviikkoa.

Teijan iloksi töissä pääsee Extraajana myös oppimaan uutta ja kehittymään tulevaisuutta varten. ”Asiakaspalvelutyö vaihtelevuudessaan opettaa hanskaamaan melkein minkä vain tilanteen. Kaupan arjessa on yllättävän paljon muutakin opittavaa. Jos on kehittymishaluinen asenne, pääsee työvuoroissa kassatyön lisäksi tekemään paljon muutakin”, välillä vuoropäällikkönäkin toimiva Teija vinkkaa.

Työvuorojen varaaminen onnistuu kiireiseltä opiskelijalta helposti ja nopeasti mobiilisovelluksesta. Tarjolla on runsaasti vuoroja, mistä valita, mutta erityisesti Teija tykkää työskennellä Hämeentien Alepassa, jossa työkaverit ja asiakkaat ovat tulleet hänelle jo tutuiksi.


Natalia Jäppinen – entinen kassamyyjä ja nykyinen Extraajien rekrytoija

”Keikkatöihin mennään usein vähän negatiivisuuden kautta, koska moni on näissä hommissa vain väliaikaisesti esimerkiksi koulutöiden ohessa. Kuitenkin tämä työ sopii loistavasti monen tilanteeseen ja voi vieläpä avata uusia ovia! Nollatuntisopparissakin on puolensa”, sanoo Natalia.

Natalia kertoo, että keikkatyö on ollut hänelle opiskeluvuosien pelastus. Hän aloitti keikkalaisena vuonna 2017, ja aluksi työ vei vaihtelevasti eri kauppoihin. Parasta olivat joustavat työvuorot, jotka sopivat silloin, kun koulutöiden takia sitoutuminen tiettyyn tuntimäärään oli mahdotonta. Avoimella ja positiivisella asenteellaan Natalia pääsi pian tietyn kaupan pooliin saaden siten helposti vuoroja lähikaupastaan.

Nykyisin saatat törmätä Nataliaan, joka työskentelee Extraajien toimistolla rekrytoinnissa osa-aikaisesti. ”Tämä on loistava tilaisuus kasvatustieteiden maisterivaiheen opintojeni ohelle. Kesällä olen edelleen tehnyt keikkaa vaihteluna toimistotyölle. On kiva nähdä erilaisia työympäristöjä ja oppia uusia toimintatapoja.”


Anna Sokolova – kassamyyjä

Aurinkoisella Annalla tuli juuri täyteen huimat 3000 työtuntia Extraajana. Hän on tehnyt kassamyyjän keikkaa S-ryhmän kaupoissa jo kolmen vuoden ajan. Annalle on monesti tarjottu vakituistakin työpaikkaa kaupoissa, mutta keikkailu sopii ainakin vielä hänen elämäntilanteeseensa parhaiten.

”Poikaystäväni asuu ulkomailla, joten useimmiten teen ensin reippaan työputken Extraajilla ja sitten olen vastapainoksi viikon lomailemassa ulkomailla. Tämä on sopinut minulle tosi hyvin, kun voin itse valita, koska teen töitä. Lisäksi olen tykännyt itse työstä tosi paljon. Minulla on yhdeksän vakkarikauppaa, joiden pooliin olen päässyt, ja saan usein vuoroja niistä”, Anna kertoo.

Annan mukaan töissä pärjää parhaiten positiivisella, oma-aloitteisella ja rohkealla asenteella. Tiettyä sinnikkyyttäkin tarvitaan. ”Vaikka jotkut lempparikauppani sijaitsevat vähän kauempana kotoani, otan silti niistä vuoroja vastaan, koska niissä on niin kiva olla töissä”, Anna hymyilee.


Reetta Kähärä – kassamyyjä

Reetta aloitti Extraajana vuoden 2018 alusta. Hän keikkailee K-ryhmän ruokakaupoissa korkeakouluopintojensa ohessa Helsingissä. Reetan aikatauluun sopii suunnilleen pari vuoroa viikossa ja hän tekee opiskelijana lähinnä ilta- ja viikonloppuvuoroja.

”Keikkatyö on sopinut hyvin opiskelujen oheen, olen saanut hyvin vuoroja itselleni sopiviin aikoihin. Parhaiten töitä saa, kun on aktiivinen ja seuraa vapautuvia vuoroja kännykkäsovelluksesta. Kun on päivittänyt sovelluksen kalenteriin omat menot ja koulupäivien pituudet, sopiville hetkille tulee ilmoituksia vapaista työvuoroista”, Reetta kertoo.

Reetta aloitti alun perin Extraajana ilman aikaisempaa työkokemusta kaupan alalta: ”Aluksi olin kassakoulutuksessa. Opin lisää myös päivittäin käytännön tekemisen kautta. Yllättävän paljon tulee tilanteita, joista voi oivaltaa ja kysyä kannattaa työkavereilta aina. Työ on opettanut myös erilaisten asiakkaiden kohtaamista.”


Jouko Parviainen – palvelutiskimyyjä

Joukolla on jo vuosien työkokemus liha- ja kalamestarin ammatista. Vuonna 1991 Jouko suoritti myös lihamestarin ammattitutkinnon Hämeenkylän kauppaopistossa. Nykyisin palvelutiskimyyjänä voi työskennellä myös ilman tutkintoa, mutta ammattitaitoa työ vaatii.

”Asiakaskohtaamisessa otan tilanteen haltuun, kun asiakas saapuu palvelutiskille. En odota, että asiakas itse tietää vastaukset, vaan opastan tuotteiden kanssa ja varmistan, että myyntitapahtuma toteutuu. Kesäaikaan moni haluaa grillata vaikkapa pihvejä, silloin suosittelen sopivaa tuotetta ja annan tarvittaessa myös vinkit valmistukseen”, hän kertoo.

Vuokratyöstä Jouko pitää, koska voi valita itselleen juuri niitä työvuoroja, jotka sopivat hänen aikatauluunsa. Aikaa jää myös omalle, pienimuotoiselle yritystoiminnalle ja muille harrastuksille. Jouko pitää myös vapaa-ajallaan ruoanlaitosta ja tästä harrastuksesta on myös hänen työssään paljon hyötyä.


Leevi Lehtola – kassamyyjä & palvelutiskimyyjä

Leeviä motivoi keikkatyön hyvä palkka. ”Hyvät ilta- ja yölisät tuovat peruspalkan päälle oivallisen määrän lisätienestejä. Keikkatyöläisenä olen myös pystynyt lähtemään muutaman kerran kolmeksi kuukaudeksi Indonesiaan reissaamaan. Laitan vain Extraaja-kalenterini kiinni, pakkaan tavarani ja lähden lentokentälle”, Leevi kertoo.

Kellon ympäri auki olevat Helsingin Alepat ovat Leevin suosikkeja, mutta niiden rinnalle nousevat myös Sellon ja Olarin Prismat, joissa Leevi on työskennellyt palvelutiskillä. ”Näissä kahdessa etenkin lihatiskin työporukat ovat erityisen hyvin hitsaantuneita yhteen. Mikäs siinä mukavampaa palvella asiakkaita, kun on hyvät tyypit vieressä.”

Leeville tuttua ovat myös kassamyyjän työt sekä hyllytysvuorot. Palvelutiskillä työskentely vie kuitenkin pisimmän korren: ”Siinä hommassa saan antaa asiakkaille hyviä vinkkejä ruuanvalmistukseen. Siitä tykkään.”


Sari Turunen – kassamyyjä

1,5 vuotta sitten hoitoalan ammattilainen Sari kaipasi arkeensa muutosta. Hän teki hoitoalan keikkahommia, mutta se ei tuntunut oikealta. ”Kahden lapseni omaishoitajana en halunnut hoitaa sekä kotona että töissä, vaikka siitä pidinkin. Sitten hoksasin kaupan alan ja Extraajat”, Sari muistaa.

Keikkatyöstä vaihtelevissa kaupoissa onkin tullut Sarille henkireikä. Hän varaa työvuoroja oman arkensa ja lastensa menojen mukaan silloin, kun itselle sopii. ”Varaussysteemi on tosi hyvä. Laitan vain kalenteriin ne ajat, jotka minulle sopivat ja saan ilmoituksia vapaista vuoroista kalenterini mukaisesti. Töitä on riittänyt juuri niin paljon, kuin haluan tehdä”, Sari kertoo.

Hoitotyötä ja kaupan alaa yhdistää Sarin mielestä yksi paras piirre: ihmiset. ”Parasta ovat sekä asiakkaat että työkaverit eri kaupoissa. Hoitotyössä kehittyneistä vuorovaikutustaidoistani sekä avoimuudesta ja sanavalmiudestani on ollut erityisesti hyötyä asiakkaita palvellessa ja uusiin työkavereihin tutustuessa.”


Miran Khoshnaw – kassamyyjä

”Keikkatyössä mukavinta on työn monipuolisuus. Kun työympäristö vaihtelee, tulee usein vastaan uusia työkavereita ja erilaisia työyhteisöjä. Kassavuorojen sijaan voin valita välillä myös hyllytys- ja inventaariovuoroja, eli vaihtoehtoja kyllä on”, kertoo Miran.

Miran on työskennellyt Extraajana jo viiden vuoden ajan. Keikkatyö sopii loistavasti aktiiviselle jalkapalloharrastajalle ja Miran saakin kätevästi organisoitua omat työnsä viikon treenien mukaan. ”Keikkatyöläisenä pystyy tekemään arjessa kaikkea muutakin. Aikaa jää harrastuksille, muille töille jaopiskelulle.”

Tulevaisuuden Extraajille Miran vinkkaa seuraavaa: ”Vuoroja kyllä riittää. Vaihtelevuutta ja liikkumista eri kaupoissa ei kannata jännittää, sillä kaupat toimivat hyvin samalla tavalla samoine kassajärjestelmineen, joihin saat perehdytyksen. Joustavalla asenteella ja ripauksella sosiaalisuutta pääset tosi pitkälle.”


Victoria Lundberg – kassamyyjä

Luokanopettajaksi opiskelevan Victorian kesä sujui rennosti keikkatyötä tehden. ”Oman alan työpaikat eli koulut ovat tietenkin kesällä kiinni. Keikkailinkin siis kolme kuukautta Extraajien kautta eri Helsingin alueen ruokakaupoissa”, hän kertoo.

Kesän aikana Victoria valitsi yhden työvuoroistaan Liisankadun K-Marketista ja ihastui kaupan ilmapiiriin sekä avuliaisiin työkavereihin heti. ”Vinkkasin vuoroni jälkeen, että tulen tänne mielelläni uudestaan, kun täällä on niin hyvä fiilis ympärillä. Sen jälkeen myymäläpäällikkö pyysi minua tuurailemaan koko heinäkuun siinä samassa myymälässä!”, Victoria iloitsee.

Syksyllä Victorian opinnot sekä partioharrastus jatkuvat. Hän suunnittelee jatkavansa myös keikkatyötä arjen ohella. ”Tässä työssä on vapaus päättää omista työvuoroista. Siksi Extraajat on paras työpaikka minulle juuri nyt. Aion hyvin todennäköisesti jatkaa Extraajana opintojeni loppuun asti.”


Kirsi-Marja Winter – kassamyyjä & palvelutiskimyyjä

Kirsi-Marjalta löytyy takataskustaan paljon kokemusta palvelutiskityöskentelystä. ”Palvelutiskillä pääsen juttelemaan paljon asiakkaiden kanssa. Olen itse innokas kotikokki ja tykkään neuvoa ihmisiä ruuanlaitossa. Kerron asiakkaille vinkkejä ja ohjeita sen mukaan, miten itse käyttäisin heidän ostamaansa liha- tai kalatuotetta”, Kirsi-Marja sanoo.

Aamuvuorossa palvelutiskityöntekijän tehtäviin kuuluu koko tiskin rakentaminen päivää varten. ”Lämpötiskin ruuat ja grillituotteet lämmitetään ja kylmätiskiin laitetaan ensimmäisenä jäät. Sen jälkeen tuotteet asetellaan esille asiakkaita varten. Iltavuoroon taas kuuluu tiskin purkaminen”, Kirsi-Marja kertoo.

Palvelutiskikokemuksesta on ollut Kirsi-Marjalle hyötyä, sillä töitä on paljon tarjolla. ”Extraajat järjestävät kassa- ja hyllytyskoulutuksen lisäksi myös koulutusta palvelutiskityöhön. Kun hallussa ovat sekä kassamyyjän että palvelutiskin työt, on vuoroja tarjolla jatkuvasti.”


Johanna Huttunen – kassamyyjä

Vuokratyö on puheviestinnän opiskelijalle ja aktiiviselle nyrkkeilyharrastajalle Johannalle juuri sopiva työmuoto ansaita rahaa. ”Kiireinen aikatauluni edellyttää, että voin itse suunnitella milloin työskentelen. Siksi olen valinnut Extraajat”, kertoo Johanna.

Johanna tekee Extraajana pääosin yövuoroja, joissa hän pitää erityisesti työtehtävien monipuolisuudesta. ”Yöllä asiakkaita on vähemmän, joten kassatöiden lisäksi voin hyllyttää tuotteita ja huolehtia myymälästä. Tykkään siitä, että minulla on monta rautaa tulessa samaan aikaan”, Johanna sanoo.

Työn suola ovat Johannan mielestä kuitenkin asiakkaat. ”Olen pohjimmiltani todellinen asiakaspalvelija ja nautin suuresti, kun saan olla ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa. Tyytyväisiltä asiakkailta tullut kiitos saa hymyn huulille koko päiväksi!”


Meliha Mujic-Alagic – kassamyyjä

”Työvuorojen varaaminen on tosi helppoa. Saan applikaation kautta ilmoitukset vapaista vuoroista suoraan puhelimen näytölle – ihan samalla tavalla kuin ilmoitukset muista sovelluksista. Kiireellisimmistä vuoroista ilmoitetaan aina tekstarilla”, kertoo keikkatyöläisemme Meliha.

Melihan mielestä Extraajilla parasta on oma työkalenteri, jota voi järjestellä omien harrastusten ja opintojen mukaan. ”Kalenterin voi myös laittaa kokonaan kiinni, jolloin ilmoituksia uusista vuoroista ei tule. Olen itse käyttänyt kalenterin sulkemista hyödyksi silloin, kun haluan lähteä lomalle tai minulla on paljon kokeita”, matkailualaa opiskeleva Meliha sanoo.

Pienet K-Marketit ovat Melihan suosikkikauppoja. ”Pienissä myymälöissä ehtii tehdä kassatyön ohella niin paljon muutakin hommaa. Asiakkaiden palvelemisen ja auttamisen lisäksi kierrän myymälässä purkamassa kuormaa, hyllyttämässä ja tarkistamassa tuotteiden päiväyksiä. Vuorot sujuvat tosi nopeasti!”


Amira Kahlaoui – kassamyyjä

”Aluksi jännitin keikkatyössä kauppojen vaihtuvuutta ja uuteen paikkaan menemistä. Siihen kuitenkin tottui nopeasti ja itsevarmuuteni kasvoi vauhdilla. Koen, että olen tässä työssä ylittänyt itseni”, kertoo Extraajana hieman yli vuoden työskennellyt Amira.

Itsevarmuuden lisäksi keikkatyö on kehittänyt Amiran paineensietokykyä. ”Saatan hoitaa useampaa asiaa samaan aikaan, kun istun kassalla, palvelen asiakkaita ja valvon pikakassaa. Yövuorossa saatan ehtiä kaiken lisäksi hyllyttämäänkin. Työ on omasta mielestäni hyvin monipuolista ja kasvattanut kykyäni toimia kiireisissäkin tilanteissa sekä paineessa.”

Ruokakaupan arjen kiireisistä hetkistä onkin tullut jopa Amiran suosikkeja. Erityisesti iltavuorossa asiakkaita käy tiuhaan tahtiin ja vuorot sujuvat kuin lennossa. ”Kaiken kiireen keskellä on muuten hyvä muistaa tehdä omista tauoista hengähdyshetkiä, niin jaksaa hyvin”, Amira vinkkaa.


Iina Rautio – kassamyyjä

Hieman yli vuoden Extraajilla työskennellyt Iina on päässyt jo muutaman kaupan työntekijäpooliin. ”Poolit toimivat siis siten, että kauppa voi merkitä sinut omaan keikkatyöpooliinsa. Tällöin saat hieman muita Extraajia aikaisemmin ilmoituksia vapaista vuoroista lempparikaupoissasi”, Iina sanoo.

Iina työskentelee pääosin Helsingissä Hakaniemen Ympyrätalon S-Marketissa. Toinen suosikki löytyy Vuosaaren K-Supermarketista. ”Minulle tarjottiin sieltä jo vakituista työpaikkaakin, mutta tällä hetkellä keikkatyö sopii opintojen oheen paremmin”, sosiaalipsykologiaa opiskeleva Iina kertoo.

Iinan mielestä opiskelu ja keikkatyö sopivat täydellisesti yhteen. ”Keikkatyössä parasta on se, että muuta elämää ei tarvitse sovitella töiden mukaan, vaan työt sovitellaan muun elämän mukaan. Työvuorojen valinnanvapaus on Extraajien ylivoimainen valttikortti.”


Shakib Raoshan – kassamyyjä

Kesällä merkonomiksi valmistunut Shakib haaveilee tulevaisuudessa yrittäjän urasta. ”Haluan ensin tutustua mahdollisimman moneen erilaiseen työhön. Juuri nyt työskentelen sekä Extraajilla kaupan alalla että pienessä vuokra-autoyrityksessä”, Shakib kertoo.

Shakibin mielestä kahden työn yhdistäminen on toiminut erinomaisesti. ”Extraajilla voin valita juuri itselleni sopivat työvuorot. Toinen työni sijoittuu yleensä aamupäivään, joten valitsen sen mukaan Extraajilta ilta-aikaan sijoittuvia vuoroja. Niistä saa muuten myös hyvät lisät peruspalkan päälle”, Shakib vinkkaa.

Asiakaspalvelutyössä on Shakibin mielestä tärkeää hyvä mieli ja positiivinen asenne. ”Jokaisella meistä on välillä hyviä ja välillä huonoja päiviä. Joskus kassalla omalle kohdalle sattuu huonolla tuulella oleva asiakas. Silloin on tärkeää, että pysyy itse positiivisena. Oma fiilis ja hymy tarttuu usein asiakkaillekin!”